تاثیر تحولات اجتماعی ایران در آثار سینمایی ابراهیم حاتمی کیا ( 1389 – 1365 )
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده علوم اجتماعی
- نویسنده معصومه اسمعیلی
- استاد راهنما سعید معدنی مهناز رونقی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
تحقیق حاضر با عنوان (( تاثیر تحولات اجتماعی ایران بر آثار ابراهیم حاتمی کیا ( 1389 – 1365 ) است . هدف از نگارش آن، بررسی جامعه شناختی آثار ابراهیم حاتمی کیا به مثابه بازتاب شرایط اجتماعی مورد تحلیل است. به همین دلیل، تحولات اجتماعی پس از انقلاب را به عنوان متغیر مستقل و آثار کارگردان نیز، به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شد. نحوه انتخاب فیلم ها مشورت با کارشناسان و نظر شخصی مولفان بوده است. رویکرد روش شناختی مقاله تحلیل محتوای کیفی است که بر اساس آن هفت فیلم سینمایی حاتمی کیا به منزله بازتاب چهار دوره تاریخ اجتماعی ایران پس از انقلاب تحلیل می شوند. رویکرد نظری بازنمایی به تحقیق کمک می کند که شاخص ترین و مهم ترین مسائل جاری را که در زمان ساخت فیلم در خود دارند در هر یک از آثار ابراهیم حاتمی کیا به عنوان آینه ای از مسائل روز و واقعیت اجتماعی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. مرور فیلم های دیده بان و مهاجر در دوران جنگ بازگوکننده دفاع از تمامیت ارضی کشور در برابر دشمن، حفظ انقلاب و ارزش های آن است. فیلم از کرخه تا راین، به مقوله خروج از انزوای سیاسی و مشکلات ناشی از عوارض سلاح های شیمیایی می پردازد و آژانس شیشه ای در دوران سازندگی، با ورود به فضای شهر نشان از تمرکز حاتمی کیا بر مسائل اجتماعی پس از جنگ دارد. فیلم روبان قرمز دو تئوری را در واپسین های قرن بیستم ، مقابل هم قرار داد؛ طرح گفتگوی تمدن ها و در مقابل رویارویی تمدن های ساموئل هانتیگتون. فیلم ارتفاع پست در دوران اصلاحات به شکاف ها و فاصله طبقاتی در جامعه اشاره دارد، و فیلم دعوت نیز در دوران اصول گرایی هم رشد بالای سقط جنین را دستمایه کار خود قرار داده و بزرگترین معضل اجتماعی را به چالش می کشد. نتایج تحقیق نشان می دهد، سینمای حاتمی کیا، تاریخ تصویری انقلاب اسلامی است که جامعه شناسی هر دوره را به زبان سینما روایت می کند و مناقشات فکری و فرهنگی جامعه را بازنمایی می کند، و سیری متناسب با دگرگونی زمانه و تحولاتی که ارزش ها و کنش های آدم ها تجربه کرده و البـته تنش های پر دامنه ای را که جامعه تجربه کرده را نیز می توان اضافه کرد. واژگان اصلی: تغییرات اجتماعی ، سینما ، نشانه شناسی ، بازنمایی
منابع مشابه
نشانه شناختی تصویر زن در سینمای ابراهیم حاتمی کیا
پژوهش حاضر با هدف نشانه شناختی تصویر زن در سینمای ابراهیم حاتمی کیا انجام شده است. فیلم های مورد بررسی چهار فیلم دیده بان، بوی پیراهن یوسف، روبان قرمز و دعوت، از شانزده فیلمی است که این فیلم ساز از 1365 تاکنون در چهار دور? جنگ، سازندگی، اصلاحات و اصولگرایی ساخته است. داده ها با استفاده از روش نشانه شناسی به صورت کیفی به دست آمدهاند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که زنان در فیلمهای اولیه حاتمیکی...
متن کاملتحلیل آثار سینمایی ابراهیم حاتمی کیا ( با تأکید بر بازنمایی جنبه های آسیب زا و تروماتیک تجربه جنگ )
جنگ پدیده ای است که تأثیرات عمیق و ماندگاری را بر جوامع و افراد بر جای می گذارد ؛ اثراتی که بسته به نوع تجربیات و میزان کانونی بودن نقش افراد در به وجود آمدن شرایط آنها ، واجد کیفیت های گوناگونی هستند . جنگ هشت ساله ایران و عراق را نیز می توان در سطوح و از زوایای مختلف واجد چنین تأثیراتی دانست . موضوع اصلی این تحقیق ، بررسی نحوه بازنمایی جنبه های آسیب زا و تروماتیک جنگ در آثار ابراهیم حاتمی کیا...
15 صفحه اولنشانه شناختی تصویر زن در سینمای ابراهیم حاتمی کیا
پژوهش حاضر با هدف نشانه شناختی تصویر زن در سینمای ابراهیم حاتمی کیا انجام شده است. فیلم های مورد بررسی چهار فیلم دیده بان، بوی پیراهن یوسف، روبان قرمز و دعوت، از شانزده فیلمی است که این فیلم ساز از 1365 تاکنون در چهار دور? جنگ، سازندگی، اصلاحات و اصولگرایی ساخته است. داده ها با استفاده از روش نشانه شناسی به صورت کیفی به دست آمده اند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که زنان در فیلم های اولیه حاتمی کی...
متن کاملبررسی و تحلیل پوسترهای سینمای جنگ ابراهیم حاتمی کیا
در این رساله به تاریخچه پوستر، سینما، دفاع مقدس و بررسی سیر تحول پوسترهای سینمایی نگاهی کلی داشته و به تجزیه و بیان تصویری پوسترهای سینمای جنگ ابراهیم حاتمی کیا پرداخته است. هدف از این رساله بررسی و تحلیل کیفیت پوسترهای سینمای دفاع مقدس برگرفته از آثار سینمایی ابراهیم حاتمی کیا، با استفاده از عناصر بصری بود. مطالب این رساله با استفاده از منابع کتابخانه ای، مقالات، مجلات و سایت های اینترنتی گردآ...
نگاهی جامعهشناختی به فیلمهای حاتمی کیا
در این مقاله، فیلمهای ابراهیم حاتمیکیا با اتخاذ رویکردی جامعهشناختی تحلیل شدهاند. هدف از این تحلیل فهمیدن دو مطلب است: اول اینکه معانی تولید شده در فیلمها چیست و دوم اینکه این معانی چگونه با جامعه معاصر فیلمها و نیز گروهی اجتماعی که حاتمیکیا آن را نمایندگی میکند ارتباط پیدا میکنند. چارچوب نظری این مقاله متاثر از رویکرد بازتاب در جامعهشناسی سینماست که مشخصاً با استفاده از نظریه لوسین گ...
متن کاملدین در سینمای دفاع مقدس ؛بررسی سینمای ابراهیم حاتمی کیا و رسول ملاقلی پور
سینمای دفاع مقدس، به عنوان مهمترین تجلی فرهنگی - هنری همسو با گفتمان انقلاب اسلامی، بیشترین قرابت را با فرهنگ پس از انقلاب داشته و در غالب این فیلمها، دین و ارزشهای دینی را دراشکال مختلف به تصویر کشیده است. از سوی دیگر با نگاهی اجمالی به تاریخ سه دهه ای این سینما می توان گفت که بهترین و تاثیرگذارترین فیلم های سینمای دفاع مقدس متعلق به حاتمی کیا و ملاقلی پور می باشد؛ و این در حالی ست که تاکنون ت...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده علوم اجتماعی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023